LIVE: The Roots - Roskilde 2012đžđȘ
En utomordentlig musikfest för historieböckerna.
Minns du nÀr senast du övervÀldigas hejdlöst, nÀr lyckan slog hÄrdare Àn du nÄgonsin anat var överhuvudtaget möjligt? Minns du nÀr senast du förlamades fullstÀndigt, nÀr sorgen och smÀrtan bedövade kropp och sinne, förpestade luften i lungorna och tankarna i huvudet? Minns du nÀr det var tack vare ett leende pÄ ett Àlskat anlete, eller pÄ grund av de hÄrda ord som kom frÄn densammas mun? Minns du nÀr det var en förÀlskelse som gjorde att det kÀndes som bÄde himmel och helvete samtidigt, som om det vackra var för stort att hantera, som om det nÀrsomhelst kan falla bort och gÄ isÀr? Minns du nÀr det var rÀdslan som tvingade bort allt du drömt om istÀllet för ivern som kunde förvandlat det till det bÀsta som gÄr att uppleva? Minns du alla gÄnger som ditt liv gÄtt ut pÄ att enbart balanseras hÀr, mellan tvÄ motpoler och ultimatum, med alla vÀnner och Àlskare och kollegor och familj, hur du efterÄt alltid utan undantag tonsatt det med hjÀlp av associationer till personer och platser och hÀndelser till alltid lika hjÀrtskÀrande musik?
Alla har vid allra minst ett tillfÀlle förestÀllt sig att okÀnda musikers sÄnger handlar om en sjÀlv, att de beskriver ens livssituation eller pÄgÄende livskris till punkt och pricka. Och det Àr vanligt, det Àr naturligt att söka svar och koppla hÀndelser till nÄgot större som överskrider grÀnserna av ens egna privata sfÀr. Det kan till och med ses som helt logiskt att sÀtta större betydelse i nÄgot skapat av nÄgon annan just för att musiken Àr utom ens personliga kontroll, den finns dÀr som en pest eller ett botemedel nÀr det passar, eller nÀr vi kÀnner att den behövs. Idag Àr det enklare Àn nÄgonsin att matcha musik med hÀndelser eller bilder eller spontana tankar att visa för alla vi kÀnner, helt utan grÀnser eller hinder, för att bygga ett sant och Àkta soundtrack som ackompanjerar vÄra liv. Men det Àr mycket tveksamt om det ÀndÄ, oavsett mÀngden teknologiska framsteg som gjorts bara frÄn Är 2000 och framÄt, kan utmana det levande musikmaskineriet som kallas för The Legendary Roots Crew, som kallar sig för The Roots.
16:15 pÄ Roskildelördagen strÀcker sig en fem meter bred kö frÄn sÀkerhetskontrollen och barrikaderna som leder in till de frÀmsta stÄplatssektionerna framför Orange Stage 200 meter bakÄt ut pÄ fÀltet, och ytterligare 50 meter dÀrefter till höger för att inte blockera en av festivalomrÄdets fÄ asfalterade huvudleder. SÀkerhetspersonalen rör sig lÀngs dess kanter med vatten till de törstiga och hjÀlpsamma instruktioner att dela ut, de ser till att den betydligt kortare kön till Bruce Springsteen & The E Street Band inte blandas ihop med alla de som Àr dÀr för The Roots, och pÄpekar att det Àr vÀldigt sÀllan, om ens överhuvudtaget, som nÄgot band lyckas locka denna mÀngd till att köa innan sitt framtrÀdande pÄ Orange. Detta pÄ en festival som Är in och Är ut med enkelhet lockar till sig artister som Bob Dylan och Roger Waters, Jay-Z och Kanye West, deadmau5 och TrentemÞller, som jÀmt och stÀndigt sÀljer slut samtliga av sina nÀstan hundratusen biljetter nÀstan ett halvÄr innan festivalens 10 dagar lÄnga warmup ens pÄbörjats. Förklaringen till köerna Àr enkel: det finns ingenting The Roots inte Àr kapabla till att efterlikna pÄ sitt alldeles egna, vÀlkÀnda, Àlskade och patenterat svÀngiga sÀtt. Det finns ingen kÀnsla de inte kan producera ett musikaliskt komplement till, ingen ljudbild de inte kan emulera för att förnimma detsamma. Och det för med sig en förfinad liveshow, som finslipats till perfektion i det nÀrmsta genom ihÀrdigt bollande av alla möjliga olika lÄtar under dagtidsjobbet pÄ NBC.
De Àr ett band evigt tyngt av livets svÄrigheter precis som alla andra stackars mÀnskliga, evigt sÄrade av vetskapen om att alla de kÀnner och vÀxt upp med faller offer för brott och vÄld och sociala orÀttvisor. Deras enda botemedel Àr detta, denna omöjligt glÀdjefyllda parad, denna fest utan tid eller rum eller plats för tankar om sorg och smÀrta. The Roots vill bara att alla dansar. De vill bara att varje minut de fÄr dela med alla dessa mÀnniskor oceaner ifrÄn deras hem Àr vacker, en fröjd för ögon och öron och sjÀl. De kan göra pÄ detta, sitt egna, sÀtt för att de inte Àr intresserade av att sÀlja in en produkt till sin publik nÀr de stÄr pÄ scen. De bryr sig inte sÀrskilt mycket om att fokusera pÄ material frÄn det senaste albumet av det enkla skÀlet att de mycket hellre sÀljer in sig sjÀlva, sitt koncept, sin syn pÄ musik, till de 100000 som ivrigt och förvÀntansfullt vÀntar framför Orange, som de gjort för de miljoner som hunnit se The Roots sedan 1992. Det finns knappt nÄgot annat band i vÀrlden idag som kan spela den oerhörda mÀngd covers som The Roots gör utan att tumma pÄ den egna musiken, eller fÄ det att kÀnnas som nÄgon annans show. Det finns heller knappt nÄgot annat band som kan stÀlla sig pÄ en scen som den största i norra Europa och pÄbörja sin konsert med att hylla Chuck Brown och MCA, och sedan fyra av en Beastie Boys-lÄt, helt enkelt för att det Àr i deras ögon det enda rÀtta att göra. The Roots gör som de vill för att de gjort sina liveframtrÀdanden till en konstform, en kÀrleksförklaring till soul och r&b, till funk och rock, till hiphop och alla de olika slag av artisteri som alla dessa olika genrer och bandets egna olika influenser för med sig överlag.
Det finns en tydligt brinnande eld i detta band som Àr svÄrt att inte blÀndas av nÀr de kommer igÄng som allra mest, och den brinner starkt tack vare hur samspelta The Roots blivit, och egentligen alltid varit. NÀr de kÀnner för det lÀmnas tyglarna fria över till Captain Kirk Douglas, denna gitarrhjÀlte i det dolda, som tackar för förtroendet med rockpastischer och parodifilmsvÀrdiga rockstjÀrneposer nÀr han inte Àr upptagen med Tuba Gooding Jr pÄ ute de provisoriska gÄnger som byggts för kvÀllens pÄstÄdda huvudnummer.För det mesta Àr det dock Black Thought, denna stÀndigt underskattade rappare och kriminellt underanvÀnda sÄngare, som leder showen som om han aldrig gjort nÄgot annat Àn studera 70-talets fantastiska bandledare. Att han var född rakt in i maffiavÀrlden i Philadelphia Àr ingenting som syns hÀr, att hans far mördades nÀr Tariq Trotter var tvÄ Är ung och att hans mamma föll för samma öde ungefÀr 15 Är senare, det hörs bara pÄ bandets album. Det var den utvÀg som uppenbarade sig för Tariq som lÀrde sig att lÀsa musik pÄ Philadelphia High School for Creative and Performing Arts, som han senare tog examen frÄn innan han grundade sitt band tillsammans med Ahmir Thompson.
Tillsammans Àgnade barndomskompisarna sitt senaste album Ät att berÀtta en verklighetsbaserad historia med fiktiva karaktÀrer om deras hem, en historia som börjar med döden och insikten om att de val i livet som lett dit effektivt lÀmnat en gnagande kÀnsla av att bli fullkomligt bortglömd, av vÀnnerna som för lÀngesedan lÀmnat ens sida, av familjen broarna tillbaka till brÀnts till intet. The Roots vill att lyssnarna hör historiens beryktade, dess sÄ ofta omtalade, vingslag nÀr bandet spelar live. De vill att musiken de skapar under kvÀllarna efter att de spexat hejvilt med Jimmy Fallon funkar som som respirator, som levnadskraft, som nytt liv i sönderrostade hjÀrtan. De vill att deras album ger mer Àn tillfÀllig underhÄllning, dÀrför kallar de sitt senaste album för undun och lÄter den berÀtta om livet för en ung svart man, dödad innan han hunnit fylla 30; dÀrför Àr deras kommande album, det femtonde i ordningen, tillfÀlligt döpt till & Then You Shoot Your Cousin. Deras verklighet Àr en annan Àn den som nÀstan alla andra pÄ deras nivÄ lever i, vare sig om de spelar pÄ lika stora scener eller om de Àr kollegor inom hiphop, och det finns ingen mÀngd lÄnga The New Yorker-artiklar, otaliga Grammy-nomineringar eller genretrotsande experimentation som kan sudda bort det faktum att The Roots kollektivt nÀstan kÀnner sig skyldiga för att de fÄr vara hÀr, pÄ Roskildefestivalen i princip som ett direkt förband Ät Bruce Springsteen & The E Street Band framför över 100000 personer, och göra nÄgot som under deras barndom kÀndes sÄ overkligt som att leva pÄ att underhÄlla. Men att de Àr lyckliga, som allra lyckligast, nÀr de Àr pÄ scen gÄr inte att ta miste pÄ; deras konserter Àr numera stora familjeresor, dÀr bandmedlemmarna tar med sina partners och sina barn för att upptÀcka vÀrlden om dagarna och dÀrefter Àgna sig Ät deras andra kÀrlek, det de Àlskar allra mest, om kvÀllarna.
Under den efterföljande veckan nĂ€r Roskildehelgen Ă€r över Ă€r ett upptrĂ€dande inbokat pĂ„ Late Night With Jimmy Fallon med en viss Frank Ocean, New Orleans-sonens allra första pĂ„ TV, i samband med ett spontant och tidigt slĂ€pp av hans sedermera vĂ€lförtjĂ€nt enormt hyllade debutalbum channel ORANGE. NĂ„gra dagar dĂ€refter, 12 juli, firar The Roots att det hunnit passera 20 Ă„r sedan de för första gĂ„ngen stĂ€llde sig pĂ„ scen tillsammans och officiellt blev ett band. PĂ„ Orange gĂ€stas de i hemlighet av Bruce Springsteen, som sitter vid gitarrstĂ€llen och kollar förnöjt Ă„t det band som nĂ„gra timmar senare kommer att spela âE Street Shuffleâ tillsammans med honom och hans egna band. En mĂ„nad innan detta Ă€r de i Manchester, Tennessee och lyckas Ă€ntligen sjösĂ€tta fortsĂ€ttningen av karriĂ€ren för den mest mödosamma artist de kĂ€nner och har spelat med, Ă€ntligen pĂ„nyttfödde D'Angelo. Det Ă€r Questlove som fĂ„tt honom att Ă€ntligen vĂ„ga försöka sĂ€tta ihop en uppföljare till den nu klassiska Voodoo. Och mot slutet av Ă„ret nomineras deras egna undun till en Grammy, precis som fyra av deras album tidigare gjort och bandet hittills blivit elva gĂ„nger. Det Ă€r sĂ„hĂ€r ett vanligt Ă„r ser ut numera för The Roots, med upplevelser och galenskaper som andra artister inte ens kommer i nĂ€rheten av att fĂ„ ynnesten att ta del av under en hel livstid. ĂndĂ„ Ă€r det vida kĂ€nt att det den enigmatiska Questlove, denna best till trummis och musikkonnĂ€ssör som under Roskildespelningen lyckas ta lite bilder med sin mobil mitt under sitt spelande, inte drömmer om nĂ„gonting nytt att uppnĂ„ som musiker; Ahmir âQuestloveâ Thompson vill ingenting annat Ă€n att fĂ„ fylla 80 Ă„r och sluta se sina vĂ€nner dö redan nu, innan de ens hunnit fylla 40.
Det Àr mÄnga som genom Ären och Ärtionden talat om musikens betydelse i mÀnniskors liv, av helt förstÄeliga och sjÀlvklart förklarliga skÀl. Musik omringar de flesta av oss dag in och dag ut rakt igenom livet, ibland till och med innan vi föds, och vid vissa fall Àven nÀr vi jordfÀsts, blir ingenting annat Àn skuggor och damm. Det Àr mÄnga som pÄstÄr att skivor, eller album som de sÀkert och korrekt snart kommer att exklusivt börja kallas igen, inte kan rÀdda ett liv men att de definitivt kan avsevÀrt berika och förbÀttra ens tillvaro. The Roots Àr inte bara personer som helhjÀrtat tror pÄ detta, som i 20 Är bidragit till att försöka förgylla de mörkaste dagar med soul och hiphop, de Àr ocksÄ mÀnniskor som Àr det yttersta beviset pÄ att musik Àr mycket mer Àn en konstform, en komplicerad men ÀndÄ sÄ enkel kÀnsloyttring, och ypperlig del av livet; The Roots Àr ett av populÀrmusikhistoriens allra bÀsta och tydligaste bevis pÄ att musik Àr livet lika mycket som livet Àr musik.
Source: GAFFA.se